zaterdag 27 december 2014


Vooraf even heel duidelijk zijn. Ik ben niet ingehuurd door NS om u dit te vertellen. Eerlijk is eerlijk: ik heb in het verleden voor NS gewerkt, in de sneeuwwinter van 2011, en nu we het toch over de winter hebben, ook voor ProRail in de sneeuwwinter van 2010. Je zou dus kunnen zeggen dat ik er een beetje verstand van heb. Sneeuw en spoor. En ik weet om die reden zeker, dat NS er verstandig aan heeft gedaan de treindienst van zaterdag uit te dunnen.

Reservepersoneel
De logistiek van het spoorsysteem is een ingewikkeld proces van personeel en materieel en infrastructuur. Overal is een zekere redundantie ingebouwd, wat een moeilijk woord is voor reserves. Je wilt immers, als er iets gebeurt, voldoende reserves hebben om je bedrijfsproces te laten doorgaan. Die overvloed is er bij NS vooral in mensen. Op vaste plaatsen is er een club reservepersoneel om in te springen bij verstoringen. En er zijn wat extra treinen, en zelfs extra wissels om te kunnen omrijden. Lukt het een machinist niet om de trein naar Maastricht te halen In Amsterdam, dan springt er een ander in. Loopt een wissel of brug vast, dan rij je om via reservewissels, raakt een trein defect, dan heb je een reserve achter de hand en staat een locomotief klaar om hem weg te trekken.

Drukbereden spoor
Met dit systeem rijdt NS ruim 5.000 treindiensten per dag. Dat is, gezien de hoeveelheid spoor waarin we in Nederland hebben geïnvesteerd, ongelooflijk veel. Eigenlijk teveel voor het aantal verstoringen wat je kunt verwachten. De technologie die er ligt is, sinds de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, niet zoveel veranderd en de capaciteit is niet gek veel uitgebreid. Het enige dat echt is veranderd is dat er veel meer nieuwe en comfortabeler treinen zijn gaan rijden. Het spoor daarentegen is op veel plaatsen qua capaciteit nog altijd eerder een goeie tweebaans provinciale weg dan een vierbaansrijksweg, in termen van wegverkeer. De rek is er al jaren uit. En toch zetten NS en ProRail, objectief vergeleken met andere landen, een goede prestatie neer op deze infrastructuur, in tegenstelling tot wat de opinie doet vermoeden.

Kwetsbare dienstregeling
Die drukke dienstregeling, met Zwitserland de drukste van Europa, heeft ook een groot nadeel: als er  verstoringen plaatsvinden, dan haal je je dienstregeling niet meer. Een trein die met een kwartier vertraging aankomt op station Utrecht staat bij een kwartierdienst hopeloos in de weg. Want op dat moment moet er een andere trein op dezelfde route rijden en heeft recht op hetzelfde perron. Die trein moet weg.  Bij meerdere verstoringen moeten er meerdere treinen weg.

Reserves raken op
Het reservepersoneel moet dan inspringen om de overtollige treinen weg te rangeren (-1 reserve) en niet aangekomen personeel te vervangen (-2 à 3 reserve). Dat gaat bij 1 of 2 verstoringen, zoals een zwaan op het spoor, wel goed. Maar bij veel verstoringen bij een sneeuwbui raakt de voorraad mensen snel uitgeput, of raken de beschikbare parkeerplaatsen voor treinen vol en blijven treinen langs het perron staan. De boel begint op te stropen en filevorming ontstaat op het spoor.  De schermen met reisinfo op Utrecht worden blanco en alles loopt vast.

Vooruitzien
Nu is het vooraf te verwachten dat winterse omstandigheden problemen kunnen veroorzaken. Dat is bij het vliegverkeer en bij wegverkeer niet anders. Dat er vertraging ontstaat door een vastgelopen wissel door ijsbrokken, door een trein met vocht in de elektronica, door een wisselverwarming die uitvalt, dat is te voorspellen. Dus als je vooraf ervoor kunt kiezen de boel uit te dunnen, dan kies je er weliswaar voor dat mensen krapper zitten en een kwartier langer wachten, maar je kiest er ook voor dat je de verstoringen beter kunt opvangen. Dat voorraden van reservepersoneel niet worden uitgeput en dat treinen blijven rijden.

Dat uitdunnen kan niet op de dag zelf. Daar heb je voorbereidingstijd voor nodig, om alle mensen en treinen op de goede plek te krijgen. Dus maken NS en ProRail samen op basis van de weersvooruitzichten een inschatting. En dat begrijpen veel mensen niet als er nog geen vlok is gevallen.

Ginnegappen
Is dat een zwaktebod van NS en ProRail? Ach welnee. Het is heel makkelijk, te gemakkelijk, om zo te oordelen. Het is ook best leuk om schamper te ginnegappen met medereizigers, over een paar vlokjes sneeuw en blaadjes op de rails. En voor media is het zo makkelijk om de ginnegappers te "voxpoppen". Doen ze al jaren zo. Ik weet dat NS-ers niets liever willen dan je op je bestemming te brengen. En door slim te schrappen bij winterweer zou het kunnen lukken ook. Iedereen komt thuis en niemand hoeft in de sporthal op een veldbed te overnachten. Ja, je moet langer wachten. Gelukkig is vaak de koffie vaak gratis.
Next
This is the most recent post.
Oudere post

4 Comments:

Unknown zei

Amen, volledig mee eens!

Kesmar zei

Duidelijke uitleg. En. Ik dacht al.zoiets bedankt

Unknown zei

Eindelijk iemand die begrijpt wáárom dit gebeurd!

Unknown zei

Eindelijk iemand die begrijpt wáárom dit gebeurd!