vrijdag 7 december 2012

Veel organisaties hebben strikte regels voor Social Media. Vaak is er maar één twitterkanaal, het algemene Twitteraccount, dat linkjes naar persberichten Twittert, maar ook nog eens voor webcare wordt ingezet. Hoe kun je als organisatie nu beter gebruikmaken van de kansen van social media voor mediarelaties? Een paar tips:



1. Spiegel je aan de journalistiek

Journalisten hebben vaak hun eigen Twitteraccount en twitteren bevlogen over hun werk. Ze maken de beleving van het nieuws en het medium sterker. Je kunt hun opinievorming op de voet volgen. Ook persvoorlichters kunnen dit. De politie werkt al met succes volgens die formule. Via een ‘personal touch’ op Twitter, persoonlijkheid, live verslag van een nieuwswaardige situatie en het bieden van duiding ontstaat verrijking en een beeld van transparantie.

2. Mandaat voor de persvoorlichter

De persvoorlichter moet daarvoor een eigen bedrijfsaccount krijgen, met speelruimte om relativerend, informerend en corrigerend op te treden met een bepaalde uitstraling. Persvoorlichters die alle woordvoeringslijnen aan de hoogste directeur moeten voorleggen, kunnen beter geen mediarelaties onderhouden via Twitter. Een afrekencultuur is sowieso niet bevorderlijk, omdat ze mediacontacten formeel en traag laten verlopen.

3. Houd privé en zakelijk gescheiden

Vermeng privé-tweets niet met die van een zakelijk account en vice versa. Een informele conversatiestijl hoort bij sociale media en biedt kansen, maar kent ook risico’s. Zo kan relativerende humor verkeerd worden opgevat. Ook op Twitter geldt: gezegd is gezegd. Ook tweets kunnen uit hun verband worden gelicht. Over sommige antwoorden via Twitter zul je gewoon net zo goed moeten nadenken als antwoorden via de telefoon.

4.  Open dialoog.

Een goed voorbeeld van de openheid op Twitter vormt Diederik Samsom. Tijdens het hoogtepunt van de ophef over de zorgpremie bleef hij met iedereen in dialoog. Hoe meer en vaker je dat open en eerlijk hebt gedaan, hoe geloofwaardiger de organisatie wordt. Een organisatie die dichtklapt als een mossel bij elke vraag wekt achterdocht. Hou er wel rekening mee dat een journalist behoefte heeft aan exclusiviteit. Beloon via DM (privébericht) ook eens de journalist die als eerste om informatie vroeg.

 5. Denk in de boodschap, werk uit in middelen

Veel organisaties doen hun “persbericht” nog uit als email met bijlage in Word of PDF. Geef de boodschap vorm op een manier die past bij het mediagebruik van nu. Een social media newsrelease is een full-service e-mail, met links naar rechtenvrije hi-res foto's, mp3's met quotes, links naar feiten en cijfers, links naar infographics of kaarten, links naar het verhaal in minder woorden, zelfs embedded video kan. Alleen zo bied je alle media kans je verhaal mee te nemen. De boodschap gaat altijd boven de vorm. Geen toeters en bellen om hip te zijn. Het moet iets toevoegen voor de ontvanger.

0 Comments: