dinsdag 8 februari 2011

Je ziet ze met regelmaat langskomen: onderzoeken die je bevestigen in je zondige leefstijl. Ze verschaffen je het perfecte alibi om je nog maar eens lekker te verliezen in het drinken van bier, wijn of in dit voorbeeld: chocolade. De meeste mensen kijken niet verder dan de informatie die ze willen horen. Toch zijn deze onderzoeken vaak listige publiciteitscampagnes van producenten. In dit geval Hershey, bekend (in Amerika) van de Hershey Bar.  En toch: iedereen wil het zo graag horen dat de kritische denkprocessen dit niet opmerken. Ook, of liever gezegd: zélfs niet die van journalisten.

Goedkope publiciteit

Onderzoeken kosten niet veel. Er zijn verschillende bureaus die voor een paar duizend euro kunnen bevestigen wat iedereen allang wist. Een schijntje vergeleken bij de advertentietarieven. Of het nu gaat om aspecten van een product dat je onder de aandacht wilt brengen of om de mening van consumenten. Als je de representativiteit kunt aantonen, heb je nieuws. Doe het niet te vaak en zorg voor kwaliteit. Let trouwens op hoe listig Hershey zijn onderzoek samen doet met de American Dietetic Association. Het gaat om niet meer dan een sponsorcontract. Voorwaar een gunstige 'association' bij een product dat meer calorieën bevat dan een complete lunch. Het bedrijf "kleedt" zich ook met tal van gezonde initiatieven en committments.

Creativiteit
Alles dat je nodig hebt voor deze publiciteit is een plan en een bescheiden budget. Het plan is misschien nog wel de grootste uitdaging, want weinigen in het communicatievak hebben door hun werkzaamheden en de waan van de dag tijd eens goed te gaan zitten voor een creatief publiciteitsplan. Al is het alleen maar omdat je vaak beter kunt sparren als je met meer mensen bent. Ik denk graag met je mee.
Nieuwere post
Previous
This is the last post.

0 Comments: